Václav
Klaus
ml.

Byty již jen pro bohaté


29. května 2017 Novinky.cz

    sdílejte:


Minule jsem psal o regulacích v silniční dopravě. Jak se schválně vyrábějí zácpy a „zklidňuje" doprava. Pod taktovkou zelených mozků. Kvalita života normálních lidí (kteří třeba musí autem do práce) ve velkých městech klesá.

Podobně smutný vývoj a podobné příčiny můžeme sledovat u výstavby bytů. Administrativa a regulace. Výrazně delší čas. Zamítání normálních projektů. Ideologické omezování výstavby. To je reálný stav okolo nás a vede k tomu, že počet stavebních povolení (na bytové budovy) klesl v Praze za posledních deset let o 60 procent! O tři pětiny. Zatímco v roce 2002 se rozestavělo 8300 projektů, loni jen okolo tisícovky. Přičemž zájem o byty je na trhu zhruba šestinásobný.

To logicky vede k jedinému cíli – byty a nemovitosti prudce zdražují. V řádu spíše desítek než jednotek procent ročně.

Trendu napomáhají i sociologické změny. Stále více lidí žije single, jak díky stárnutí populace a lidí ovdovělých, tak zejména u mladých lidí nízkou sňatečností, pozdním zakládáním rodin. Drobně se zvyšuje plošný standard (velikost bytu). Neboli za posledních 15 let bylo dokončeno přes 80 tisíc nových bytů, přestože počet obyvatel nijak nenarostl. Vzrostl počet bytů a hospodařících domácností.

Sečteno a podtrženo – zájem o byty z mnoha důvodů roste, nabídka prudce klesá a bude klesat dále.

Ceny tak vystřelily vzhůru. 70 tisíc korun za metr již není žádný luxus, ale na většině města normální cena. Skončil pozitivní trend sbližování tržního a regulovaného nájemného. Nájmy rostou opět rychleji než ceny bytů. Skončil trend nájemného i pro lidi s průměrnými příjmy. Pro mladé lidi se stává vlastní bydlení v Praze finančně zcela nedostupné. Často jsou nuceni odejít do „paneláků naležato" – developerských projektů někde 12 kilometrů na poli za městem. Hypotéka, stres, dojíždění za prací. Ucpávání příměstských komunikací a ranního příjezdu do města. Zhoršování celkové dopravní situace.

Přitom Praha má obrovské množství nevyužitých parcel, rozpadlých továren, zchátralých objektů. Tady všude by mohly být nové byty, bydlet lidé a jezdit do práce metrem či tramvají. Za výrazně nižší ceny.

Evidentně to tak nebude.

Já jsem pro volný trh, protože je spravedlivý a v souhrnu lepší pro všechny. Zejména funguje. Například dokud byla cenová regulace (když jsem byl malý kluk) a nefungoval tak trh – nemohl jsem sehnat jízdní kolo s přehazovačkou (favorita). Prostě nebyly. Respektive nějaké byly, ale asi pro někoho jiného a ne normálně v obchodě. Přitom nebyly levné. Dva tehdejší měsíční platy. Dnes si můžete vybrat mezi osmdesáti značkami kol, českými i zahraničními, v cenách od 15 tisíc (méně než jeden plat) až do luxusu na kterém jezdí Peter Sagan. Okamžitě – ještě dneska. Funguje trh.

U bytů trh (z důvodu regulace a omezování nabídky) funguje mizerně, široký vějíř bytů od levných po superluxusní neexistuje. Tady ty superluxusní jsou. Ale bavíme se o většinové populaci, že.
Vláda řeší jiné věci, vedení Prahy je z části příčinou současného trendu. Jako v jiných oblastech života – neradostný stav.


Václav Klaus ml.



    sdílejte: