Václav
Klaus
ml.

Proč nám nejde matematika?


25. května 2016 Týden.cz

    sdílejte:


Celá čtvrtina maturujících studentů letos nezvládla požadavky a čeká je reparát. Takový je výsledek letošních zkoušek dospělosti z matematiky. Již za pár let by přitom podle plánů ministryně školství Kateřiny Valachové (ČSSD) měl být tento předmět povinný. Matematika v současnosti v maturitních testech zůstává nejméně úspěšným předmětem a stále si drží pověst největšího strašáka studentů. Nezvládlo ji asi 23 procent těch, kteří tento test psali poprvé, tedy více jak čtyři tisíce studentů, oznámil organizátor testování CERMAT. Proč mladým lidem matematika nejde? Jde o chybu učitelů, škol, nebo státu? Jak by se měla matematika učit? A je její zařazení mezi povinné maturitní předměty správným krokem? Ptejte se Václava Klause mladšího ve středu 25. května od 17.00.

Mgr. Václav Klaus mladší (46) vystudoval geografii a matematiku na Pedagogické fakultě UK v Praze. V letech 1998-2014 byl ředitelem prestižního pražského gymnázia PORG a později zároveň celé vznikající sítě těchto škol. Po neshodách s Martinem Romanem, předsedou správní rady školy, v lednu 2014 rezignoval. Dnes učí matematiku na Gymnáziu Jana Keplera v Praze a angažuje se v ODS. Do strany, kterou založil jeho otec Václav Klaus, vstoupil v roce 2002 a v roce 2008 z ní odešel. Před dvěma lety se nicméně znovu začal profilovat jako expert ODS pro oblast školství. Je podruhé ženatý, otec čtyř dětí.

CHAT

Barbora:
Myslím si, že by se matematika měla učit zábavněji. Souhlasíte s tím?
Host chatu:
Ano, jakož i čeština, biologie, dějepis a tak dále :-)

Tomáš Matějíček:
Matematika není tak úplně o drilu, jako spíš o tom, naučit se přemýšlet. Je možné, že určitá část spoluobčanů prostě přemýšlet neumí, nechce, nebo na to jednoduše nemá? Nebo myslíte, že se správným učitelem a se správnou metodou se matematika musí podařit naučit všem, stejně jako všichni museli zvládnout číst a psát?
Host chatu:
Myslím, že se jedná o jednu ze základních věd, dovedností. A že s dobrým kantorem se základy dají vštípit každému.

Martina:
Pokud by součástí maturitní zkoušky byla "kupecká matematika", dávalo by to smysl. Ale úlohy s logaritmy a podobně, kolik lidí tohle v životě využije? Z matematiky si 20 let po střední a 14 let po vysoké škole vystačím s trojčlenkou. Nemáte pocit, že povinná matematika, ve které dosahují studenti nejhorších výsledků a to jsou to v tento moment ti, kteří si ji volí dobrovolně (!), povede jen k drilu a nácviku testů v hodinách matematiky? K finanční gramotnosti to nepovede, tam nějaká stereometrie, logaritmy a další speciality k ničemu nepomohou.
Host chatu:
Myslím, že nemáte pravdu. Např. Vámi vzývaná finanční gramotnost je v jádru založena třeba na geometrické posloupnosti (úročení) a tudíž logaritmech.

Michal Chaloupka:
Dobrý den, když si vzpomenu na naši profesorku matematiky na gymnáziu jen zářím. Jakmile jsme ji dostali, prakticky všem šly známky až o 2 stupně dolů. A přesto na ni většina třídy vzpomíná v dobrém. Odmaturoval jsem sice za 3, ale uměl jsem toho 2x víc než studenti z vedlejších tříd co odmaturovali lépe. Měl jste vidět tu její pýchu při zkoušení. Matematika se samozřejmě musí umět učit, ale teď k dotazu? Myslíte si jako já, že matematika se u většiny lidí holt musí nadřít? Děkuji P.S.: V dnešní době, kdy jsou rodiče ze svých dětí připos*aní se dřina a dril moc nenosí.
Host chatu:
Myslím, že někom jde matika snadno a musí dřít třeba slovíčka a u někoho je to právě naopak. Nicméně dnešní doba považuje úsilí (chcete-li "dření") za chybu učitele nebo předmětu. Přitom třeba u Jágra (extrémní opakované trénování jednoduchých věcí) - to naopak všichni "lajkují" jak o život.

SK:
Není spíše důležité povinná maturita z dějepisu a obč. nauky\
Host chatu:
Ne. Maturita má být z češtiny, angličtiny a matematiky. (ta povinná).

ANTI:
Navštěvoval jsem na ZŠ od 2. stupně třídu s rozšířenou výukou matematiky a přirodověd, předmětů. Je dobře aby takovéto exkluzivní třídy exitovaly?
Host chatu:
Já sám jsem navštěvoval od 3. třídy ZŠ s rozšířenou výuku jazyků. A byla to príma malá škola - tak Vám musím odpovědět: ANO.

SKINF:
Není lepší aby matematika byla spíše jen nepovinným maturit. předmětem?
Host chatu:
Ne. Šestileté dítě přijde do školy a má 5 hodin počtů. Další rok zase, další zase ... a takhle to jde až do maturity. Pomalu třetina úsilí, hodin, kantorů, peněz a všeho. A pak říci: "To byl jen takový "joke", to nebudeme zkoušet ani"?? To nemá logiku, že?

WAE:
Učite na Keplerově gymnáziu, nemyslíte si , neděláte jako rozvedenž dobrý přiklad stutdentům, navíc, když jste kontervativcem?
Host chatu:
Vypadá to, že už jí "maličko máte", tak hezký večer.

uplnej vypatlanec:
Dobry den, nejdriv Vas chci pochvalit za trefne a vecne komentare ke skolstvi (a nekdy i trochu sarkasticke), ktere ctu pravidelne a da se rict (spis tedy napsat :-)) ), ze jednim dechem. Hned se pozna, ze do problemu skolstvi "nove doby" zkratka vidite. Aby taky ne, ze jo. Toz jen tak dale. A ted k te matice. To je proste o pocitani prikladu. Kecanim nad nakym obrazkem bo mobilovanim se to naucit neda. Ale to "boli". Jak to vidite vy ? A je matika dnes vubec potreba ? A zda se, ze i ruzni autori maj problem s pocty. Maturovalo 70000, a 23% jsou 4000 ? No ale asi ne vsichni si matiku zvolili. Tak at se dari a hezky den.
Host chatu:
Díky.

SK:
Víte o tom, že se Vám M. Sládek posmíval za vzhled Vašeho obličeje? Žaloval jste ho?
Host chatu:
Ne. Ne.

GF:
Jste členem ODS podruhé? SSO Vás nelákali?
Host chatu:
Jsem odpůrce současné podoby Evropské unie a současné vlády. Proto její odpůrce beru trochu ekumenicky a proti Svobodným naprosto ničeho nemám, i vystupuji na jejich akcích a tak.

INNERS:
Byl jste loni na pochodu na podporu rodin, z nichž norská sociální služba odebrala děti, jak na to vzpomínáte?
Host chatu:
Já moc často nedemonstruju. Za bolševika ještě, pak proti bombardování Bělehradu, pak proti Lisabonské smlouvě (nucení Irů hlasovat podruhé) a pak proti norskému Barnevernetu. Tahle nadřazenost "neziskové" organizace nad biologickými rodiči - je něco strašného. Proti tomu budu demonstrovat vždy.

rot:
Je dobrá kniha"Běloun"
Host chatu:
Ano. Pokrývá učivo do 9. třídy ZŠ a bývaly doby, že kdo uměl Bělouna bez chyby - byl připraven na středoškolskou matematiku.

KBK:
Vy sám jste maturoval z matematiky?
Host chatu:
Ano, za 1.

ST:
Jaký máte názor na školské názory M. Zemana? A na školské názory svého otce?
Host chatu:
Nemyslím si, že oba pánové se nějak zvlášť soustřeďují na otázky školství. Současný prezident svým vetem novely školského zákona ukázal, že rozumí školství více než většina poslanců.

ANTI:
Jak vidí Váš otec to, že jste expertem ODS pro oblast školství? A jste vlastně stínovým ministrem školství?
Host chatu:
1) To není otázka pro mě. 2) Formálně se to jmenuje "Expert pro oblast školství ODS". Ale doufám, že to brzy přejmenují:-)

NEVER:
Jako student střední odb. školy jsem měl matematiku jen 3 roky, ve čtvrtém již ne, bylo to správně?
Host chatu:
Patřil jsem vždy spíš k těm, kteří na úrovni střední školy nehorují pro příliš brzkou specializaci. Neboli, že SŠ má dát pořádné základy ve všech předmětech. Čili spíš NE

Lovacoop:
Matiku jsem měl vždycky za 4,ale dokážu poorat,zasít,sklidit.Ve stáji a chlívě pokrmit,nasypat drůbeži,aby nemuseli matematici s prázdným žaludkem řešit složité rovnice. Když se vypustí něco nového do vesmíru tak to nikdo ani nečte jak v roce 1960. I skladník ve šroubárně si může přečíst Vergilia v originále......
Host chatu:
No, jen aby Vás pak neošidili při prodeji obilí nebo drůbeže. Zas bych na tu matiku tak neplival.:-)

SDJ:
Jak šla matematika Vám jako školákovi a studentovi?
Host chatu:
Jedničku jsem měl vždy jen z těláku a z matiky. Přišlo mi to "lehký" a logický.

WAR:
Mají české děti spíše problémy s aritmetikou nebo geometrií?
Host chatu:
To je trochu moc všeobecné. Jak kdo. Nástup počítačů a animací - myslím trochu ničí základní představivost a geometrické návyky (Vše běhá pod "analytickou geometrií", pod čísly). Ale nemám pro to exaktní zdroje, abych to mohl tvrdit.

TIT:
Je matematika královnou věd?
Host chatu:
Ano. je to logická struktura. Pythagorova věta bude platit navěky. Axiomy, definice, věty ... Žádná jiná věda není tak čistá a objektivní.

Jana:
Dobrý den. Líbí se mi, jaké máte názory na školství. Já si myslím, že matematika nám nejde proto, že se stejně jako jazyky, neumí učit. Učit učiteli. Tedy těmi, kteří absolvují nejlehčí VŠ, učit ani nechtějí a pak si stoupnou před tabuli, když neseženou lepší práci. Reforma školství musí začít od učitelů, ředitelů a přestat si dělat ze škol rodinné podniky.
Host chatu:
Díky. Vinu bych neházel jen na učitele. Co ředitelé, rodiče, vysoké školy a jejich požadavky ...?

Vincenc:
Já si v roce 1970 vybral raději matematiku místo ruštiny (ze známých důvodů-jazyk okupantů).Výsledek 2 .Jakou motivaci doporučujete dnes?
Host chatu:
U matiky máte menší šanci, že Vás u maturitního testu zcela překvapí. Můžete se dostat do stavu, že jste si jist, že to umíte a zkoušku velmi dobře zvládnete. U jiných předmětů, je to větší loterie a nervy.

NEEH:
Co si myslíte o inkluzi ve školství? A souvisí nějak i s matematikou? A víte, že inkluze vládne světu, a to zejména tomu rozvinutému?
Host chatu:
Na inkluzi nejvíce doplatí děti s mentálními handicapy, které stát vyžene od specialistů a postaví k nim v normální škole 18letého asistenta s 14-denním kurzem. Zločin. Že to na normální škole přinese akorát organizační problémy, dítě stejně bude mít odlišnou výuku někde na chodbě či vzadu ve třídě s asistentem, paní učitelka bude "vylhávat" hodnocení podle jakýchsi "papírů", ne podle reality - to také není pěkné, ale obětí budou bohužel hlavně ty postižené děti. Inkluze světu nevládne. Pokud budete sledovat země s nejlepšími vzdělávacími výsledky (zejm. Asie) - jedná se o velmi konzervativní a konkurenční systémy.

Dušan K.:
Dobrý den, je skutečně důležité dělat humbuk kolem cca 4 000 neúspěšných maturantů a zavádět povinnou matenatiku? Nelze nechat maturantům volbu jako v případě cizích jazyků? Děkuji
Host chatu:
To že 1/4 maturantů propadne je skandální. Tedy na řadě škol více než polovina. Představte si, že by 1/2 lidí umřela na slepé střevo třeba. Co byste si myslel o takových nemocnicích?

Janek J.:
Domnívám se, že systém ve kterém žijeme není kapitalismus a s kapitalismem nemá nic společného. Jedná se o socialismus nejhrubšího zrna včetně propagandistické populistické masáže, která začíná ve škole a končí v médiích. Přesně jako za totáče. Jaký máte názor. Děkuji za odpověď.
Host chatu:
V jádru máte pravdu.

Jana:
Dobrý den, přijde mi nelogické, aby byly jednotné maturity z matematiky pro učiliště s maturitou a gymnázia. Je přeci zřejmé, že maturanti z učiliště a ti z gymnázií nemohou mít stejnou úroveň znalostí. Mýlím se? Děkuji.
Host chatu:
Složení zkoušky je jisté (matematicky) překonání minima. Nemůže být jedno minimum nižší a jedno vyšší. Zrovna tak 6 typů maturitních zkoušek (normální, lehká, ještě lehčí, pro imbecily, atd. ) - by vedlo k naprosté devalvaci takovéto zkoušky.

Tomáš:
Proč nám nejde matematika? Myslím, že nejde ani tak o ten školní předmět, jde spíše o předsudky proti němu. Učitelé by si měli uvědomit, že předmět není atraktivní a spolupracovat s kolegy jiných předmětů, kde se matematika používá (zeměpis, biologie,...) Matematika je královna věd a ukazuje možnosti, jak vyjádřit kvantitativní vztahy (Kolmogorov). Měla by být takto prezentována... Souhlasíte?
Host chatu:
Nesouhlasím, že matika není atraktivní. Spoustu lidí baví. Souhlasím, že jsou silné předsudky a odsudky.

Jana:
Dobrý den. Jak hodnotíte paní ministryni Valachovou? Sice ji média vesměs kritizují, ale zákony jí prochází legislativním kolečkem úplně pohodově. Říkám si, jestli nebude nejúspěšnějším ministrem poslední doby...
Host chatu:
Pokud berete úspěšnost ministra podle toho, kolik hovadin dokáže protlačit legislativním procesem - pak (jak to říci slušně?) ... s Vámi zásadně nesouhlasím.

Vladka:
Dobrý den, jak se efektivně učí matematika? Podle mého názoru je základem spočítat si co nejvíce příkladů. Nutím k tomu svoje děti, ale dost neúspěšně. Proč nedostávají ve škole domácí úkoly? Vím i od ostatních rodičů, že na druhém stupni ZŠ a na středních školách děti nedostávají žádné pravidelné domácí úkoly. Dělají projekty, referáty, prezentace... ,ale deset rovnic na doma už dnes není potřeba?
Host chatu:
Ano. Stejně jako hráč na housle musí hrát. Cyklista musí jezdit. Matematik musí počítat. Pochopitelně ne, 20. příklad takřka stejný. Ale trocha toho řemesla je na středoškolské úrovni takřka základ.

FROLO:
Dá se využít nějak J.A. Komenský v současné matematice?
Host chatu:
Je to symbol školství, kde záleželo na učení. Nyní je mantrou "osvojení celoživotních kompetencí k celoživotnímu osvojování kompetencí" a příprava studentů na další a další typy škol.

Yveta:
Proč české vzdělávání ovlivňuje OECD a PISA? Jak je možné, že státům vnucují své koncepty např. inkluze, na Slovensku se děje to samé, včetně legislativy. Proč tlačí na zrušení víceletých gymnázií a proto tady platí různé "studie" např. Cerge-i, a novináři to radostně publikují kolem přijímaček? Proč dětem, které uspěly a pilně se připravovaly na přijímačky nikdo veřejně nepopřeje, ale naopak se podporuje flustrace. Proč nepodporujeme píli u dětí. Je možná absolutní rovnost ve vzdělání? nemá se každý snažit také trochu sám, ale všem tu možnost dát?
Host chatu:
Vážená paní Yveto, máte vesměs pravdu, ale odpověď by vyžadovala celostránkový článek.

Markéta:
Dobrý den, jak je možné, že lidskoprávní neziskové organizace si dosadily na post ministryně školství svého člověka? Proč tam není odborník? Proč jejími poradci je tolik lidí z neziskovek a tak málo ze školství. Proč dáváme ze svých daní tolik peněz neziskovkám, když by nám ty peníze mohly zůstat. Mně například nikdy žádná nepomohla. Každý, kdo by chtěl, by si podpořil tu svoji neziskovku. Proč poctivý a pracovitý člověk toto vše musí platit. Změní to ODS?
Host chatu:
Ano, peníze daňových poplatníků (nás všech) musí patřit školám a ne různým cizopasníkům rozpočtu. Když budu mít tu možnost, udělám to okamžitě. Berte to jako slib, Markéto.

ivan matula:
Dobrý den, představte si, že jste jmenován ministrem školství a zdědil jste zákon o matrurite z matematiky. Couvnout od toho už nejde, ale máte na to, aby nedošlo k "výbuchu" 4 roky, co uděláte, jakou strategii zvolíte?
Host chatu:
Z toho se začnu nervovat, až bude mít ódéeska trochu vyšší preference. :-) Ale jsem pro povinnou matiku "as soon as possible".



    sdílejte: